STATUS UPDATED!
Bismillahirahmanirahim.. Selamat datang ke blog Ain. Di harap penkongsian di blog ni dapat membantu u olls
Blogku, Catatanku: Telefon Samsung Gulung Berharga RM7,000

Telefon Samsung Gulung Berharga RM7,000




Spesifikasi konsep telefon pintar Samsung:
Saiz skrin: 4.5"
Jenis paparan: AMOLED
Resolusi: 480 x 800 / 16.7M (8 bit RGB)
Keboleh lenturan: <10mm
Berat: 2.1g
Ketebalan: 0.27mm


Mengapa pula kita memerlukan telefon pintar yang mampu digulung? Sebenarnya apa yang ingin ditekankan bukanlah kemampuan untuk digulung. Tapi spesifikasi unik telefon pintar yang akan muncul pada masa hadapan yang amat nipis seperti sehelai kertas dengan ketebalan kurang dari 0.27mm.

Itulah konsep peranti yang sedang dibangunkan oleh syarikat gergasi telefon pintar, Samsung ke arah penghasilan telefon pintar berteknologi OLED (Organik Light-Emitting Diode) dengan gabungan komposisi plastik.

Untuk makluman teknologi ini bukanlah baru diperkenalkan, kerana sebelum ini Sony sudah pun memperkenalkan televisien OLED pertama di dunia pada Oktober 2007.

Televisien terbabit dikenali sebagai XEL-1 yang mempunyai skrin yang nipis (3mm) dan lebih terang dengan ratio kontras 1,000,000:1. Tapi tidak mampu melentur kerana komposisinya adalah daripada gentian kaca.
Harganya pula melebihi RM7,000 dan ianya tidak masuk akal kerana saiz XEL-1 ini hanyalah 11 inci! Disebabkan itu, televisien tersebut gagal menarik perhatian pembeli yang lebih gemarkan skrin yang bersaiz besar.

Pada tahun 2010, Sony mempersembahkan pula skrin yang mampu dilentur dengan menggunakan gabungan teknologi OTFT (Organic Thin-Film Transistors) dan OLED.

Namun tiada perkembangan terbaru darinya setelah Sony dibelenggu masalah sehingga memaksa syarikat mengstruktur semula operasi syarikat serta diburukkan lagi dengan kecurian 70 juta maklumat akaun pelanggannya.Samsung yang berada pada kedudukan terbaik ketika ini dilihat merebut kesempatan ini dengan merancang untuk mengkomersialkan konsep telefon pintarnya secara besar-besaran pada pertengahan tahun hadapan. Sumber

THANKS FOR READING THIS :) LIKE IF YOU LIKE ♥

2 ulasan:

Maria Firdz berkata...

Alahai nipisnya.. Kalau terselit dlm buku pun jenuh nk mencari.. Huhu..

Tengkubutang berkata...

follower no. 300

done follow/singgah sini.. jom follow/singgah blog teman.. heee.. http://tengkubutang.blogspot.com/

klu minat kucen leh follow blog ni jugak.. =)
http://kucenkucenbelog.blogspot.com/

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...